Fun-liikuntakeskusketju syntyi, kun viisi Tampereella ja Oulussa vaikuttanutta liikunta-alan kollegaa päättivät yhdistää voimansa. Tampereen Lielahdessa heinäkuussa auennutta keskusta luotsaavat Pekka ja Pipsa Lahti sekä Saija Valtanen. Elokuussa Oulun Talvikankaalla ovensa avanneen keskuksen yrittäjät taas ovat Fanni Rutanen ja Elina Ponto. – Olimme tahoillamme miettineet uutta liikuntakeskusta. Sattumien summana tapasimme ja huomasimme näkemyksiemme olevan samankaltaiset. Lopulta päätimme laittaa hynttyyt yhteen, Pekka
Lahti summaa. – Tulos on aina parempi, kun osaamista yhdistetään. Lisäksi ketjuuntuminen on alan tulevaisuutta, Pipsa Lahti lisää.
Koska ajatus omasta kuntosalista oli ehtinyt kypsyä jokaisen yrittäjän mielissä jo useita vuosia, jokaisella oli selkeä visio, mitä salilta halutaan ja mitä ei. Fun on keskihintainen kuntokeskus, joka pystyy tarjoamaan premium-tason palveluita. – Liikuntakeskuksia on vaikea saada kannattaviksi, koska kulut ovat niin suuret. Olemme järkevöittäneet asiaa niin, ettei yrittäjän tarvitse painaa töitä aamusta iltaan. Kuluja on vähentänyt esimerkiksi se, että kaikki salilla toimii itsenäisesti, eikä suurta työntekijäarmeijaa tarvita, Pipsa Lahti kertoo.
Modernia tyyliä ja elämyksellisyyttä
Oulun Talvikankaan yrittäjä Fanni Rutasen mukaan Funin ennakkomarkkinointi aloitettiin puoli vuotta ennen salin aukeamista, mikä toi odotettua paljon enemmän asiakkaita. – Aloitimme suunnitelmallisen markkinoinnin somen kautta, otimme brändikuvat ammattilaisella ja panostimme brändin ilmeeseen, Rutanen kertoo. Kuntokeskuksen suunnittelussa hyödynnettiin Scope Designin sisustuspalveluita. Salin laadun halutaan näkyvän heti sisälle astuessa. – Koska halusimme tehdä modernin premium-salin, selvää oli, että sen pitää myös näyttää siltä, Pipsa Lahti sanoo.
– Saimme Fysiolinelta kokonaisvaltaisen paketin. Esimerkiksi suunnittelu- ja sisustuspalvelut auttavat etenkin sellaisia yrittäjiä, jotka eivät vielä tarkkaan tiedä mitä haluaa, Pekka Lahti sanoo. Funissa on satsattu virtuaalisuuteen ja elämyksellisyyteen. Yrittäjät olivat ehdottomia siitä, että haluavat tarjota virtuaalisia ryhmäliikuntatunteja, sillä ne luovat asiakkaalle lisäarvoa aikatauluttomuutensa ansiosta. Erityisesti Funin oma mobiilisovellus on otettu innokkaasti vastaan. Sovelluksen avulla voi esimerkiksi varata ryhmäliikuntatunteja, mutta samalla se on myös hyvä tiedotuskanava.
Sujuvaa yhteispeliä
Vaikka jokaisella viidellä Funin yrittäjällä on vahva oma näkemyksensä, yhteisyrittäjyys on sujunut ongelmitta. – Kaikilla on jo valmiiksi kädet täynnä töitä, joten yhteisyrittäjyyden avulla hommia voidaan jakaa keskenään.
Tampereen-porukka hoitaa Etelä-Suomen lisenssiyrittäjyyksiä ja vastaavasti me Oulussa Pohjois-Suomen, Rutanen kertoo. Funin perustajien vaatimaton haave on kasvattaa ketjusta Suomen suurin ja suosituin. Ketjun kasvattaminen perustuu lisenssikumppanuuteen, eli ketju tarjoaa asiantuntijalisenssejä ketjuun haluaville kuntosaliyrittäjille. Pietarsaareen avattiin vasta ensimmäinen lisenssiyrittäjän perustama kuntokeskus.– Oli tosi positiivinen yllätys, että vain pari kuukautta ketjun ensimmäisen salin aukeamisesta meillä on jo uusi ulkopuolinen yrittäjä mukana, Pipsa Lahti sanoo.
Asiantuntijalisenssillä sopivasti vapautta
Pietarsaareen aukesi lokakuun alussa Funin ensimmäinen lisenssiyrittäjän sali, kun Sunneva Niskanen hyppäsi ketjun remmiin mukaan. Fun for ladies on nimensä mukaisesti naisille suunnattu sali. Pietarsaaressa oli aikoinaan naistensali, joka suljettiin jo monta vuotta sitten. Niskasen mukaan naistensaleille oli kuitenkin paikkakunnalla edelleen kysyntää, minkä vuoksi hän päätti perustaa sellaisen itse. Salin toiminta on lähtenyt vauhdikkaasti alkuun, ja esimerkiksi ryhmäliikuntatunteja on pitänyt lisätä kalenteriin suuren kysynnän vuoksi. Naistensalille halutaan tulla treenaamaan naapurikunnista saakka. – Osa naisista ei vain halua mennä sekasaleille esimerkiksi uskonnollisten, ulkonäöllisten tai perhesyiden vuoksi. Monet asiakkaat ovat sanoneet käyneensä viimeksi 10 vuotta sitten salilla
jo lakkautetulla naistensalilla.
– Olin ajatellut, että asiakkaat olisivat tietynikäisiä, mutta oikeasti täällä käy kaikenikäisiä teineistä eläkeläisiin, Niskanen jatkaa. Niskasen mukaan yrittäjän on helppo tulla valmiiksi suunniteltuun ja konseptoituun ketjuun, mutta vapauksiakin on riittävästi. Esimerkiksi Niskasen perustama naistensali on sisustukseltaan naisellisempi kuin Funin muut toimipisteet. – Hinnoittelu ja brändi ovat samoja, mutta kaikkea ei ole tiukasti päätetty valmiiksi.